Ne İçindeyim Zamanın Şiir İncelemesi
Ne içindeyim zamanın,
Bir garip rüyâ rengiyle
Başım sükûtu öğüten
Kökü bende bir sarmaşık
Ahmet Hamdi Tanpınar
Şiirin
Biçim Yönünden İncelenmesi
Nazım
birimi: dörtlüktür.
Ölçüsü:
8’li hece ölçüsüdür.
Uyak
şeması: “abab / cdcd / efef / ghgh” biçiminde çapraz uyaklıdır.
Uyak
ve Redifler
---zamanın
---dışında
---rengiyle
---şekil
---öğüten
---ermiş
---sarmaşık
---sezmekteyim
Şiirin İçerik Yönünden İncelenmesi
Açıklama - Yorum
Şairin hayal gücünde
canlanan, şekillenen, onu kuşatan zaman, şiirde başka bir zamana geçme
isteğinin yansımaları olarak karşımıza çıkıyor.
Ne
içindeyim zamanın,
Şair, zamanı akış halinde
algılıyor. “Zaman” sürekli akmaktadır ve karmaşık bir yapıya sahiptir. “An” ise
uçsuz bucaksız zamanın içinde özel bir bölüm, kendi içinde geniş ama tek bir
parçadır. Onu parçalarsanız anlamı ve sırları yok olur. Günlük hayatın
ayrıntılarını zamanı bölen şekiller olarak kabul eden şair, bu şekillere çok
uzaklardan bakmak istiyor. Anın bütünlüğü içinde adeta yeni bir hayat yakalıyor.
Bu yeni hayatın boyutları, rengi, sesi, kokusu net değildir.
Bir garip rüyâ rengiyle
Bu
dörtlükte rüya imgesini görmekteyiz. Şair, nesnelerin görünenden farklı olduğunu,
nesnelerin rüya rengine bürünmüş saydam bir durumu yansıttığını ifade ediyor.
Rüya imgesi şairin ruhsal durumu da yansıtmaktadır.
Bu garip rüya rengi, şuurunun
üzerine geçirilmiş tülden bir perdedir. Her şekil yani dış alem, gizemli bir
görünüş kazanmıştır. Bu gizemli rüya hali şairi maddi yapının ağırlığından
kurtarıp hafifletiyor. Şair, burada tüy kelimesini özellikle kullanmıştır.
Çünkü tüy hafiflemenin en iyi anlatımıdır. Tüyün ağırlığı yok gibidir. Bu
manevi hafifleme kendinden geçmeyi, başka bir aleme geçişi sembolize
etmektedir.
Başım sükûtu öğüten
Bu dörtlükte şair kendini,
fiziksel dünyanın ötesinde uçsuz bucaksız bir değirmen imgesiyle ifade etmiştir.
Kaybolan bir zamanın, soyut bir dünyanın resmini imge yoluyla vermiştir.
Değirmen zamanın dişlileri arasında tüketilen, kendi içinde yeniden var olan
derin bir zaman algısının ifadesidir. Şair, hafiflemeye manevi bir boyut
kazandırarak, kendini muradına ermiş abasız, postsuz bir dervişe benzetiyor.
Böylece şair, kendinden geçmeyi farklı bir biçimde ifade ediyor. Şairin
tasavvufçu olmamasına rağmen tasavvuf düşüncesinden etkilendiği görülüyor.
Kökü bende bir sarmaşık
Şair, görünmeyen
âlemlerin bir sarmaşık gibi insanı kuşattığını ifade ediyor. Seçilen sarmaşık
imgesi zamanın üç boyutuna da uymaktadır. Şair, dış âlemin ağırlığından
kurtulmuş ve onu kendi istekleri doğrultusunda yeniden yapılandırmıştır. Şair,
artık kendi kurduğu bir dünyadadır. Kökünü rüya halinin beslediği yeni bir
dünyada ve onu çevreleyen mavi bir ışık içinde yüzmektedir. Bu ışık imgesi bize
ölümü çağrıştırmaktadır. Şair, huzurun bu iki dünyanın sınırında olduğunu
belirtmektedir. Mavi genelde serinliği ifade ettiği için, tüy gibi hafiflemiş
bir insanın mavi ışık ortasında yüzmesi de hayal edilen âleme uygundur.
Dil
ve Anlatım
Sade bir dille yazılan
şiir, etkileyici bir üsluba sahiptir. Şair, iç dünyasında yaşadığı metafizik
sorunları yarattığı imgelerle başarılı bir şekilde şiirine yansıtmıştır. Sesin
ve anlamın uyumlu olduğu şiirde, şairdeki mükemmeliyet fikrinin ne kadar güçlü
olduğu görülür.
Şair, kelimeleri
titizlikle kullanarak ve çağrışımlardan yararlanarak yarattığı imgelerle zamanı
adeta resmediyor. Kullanılan kelimeler imge yönüyle birbirini tamamlıyor ve
zihnimizde soyut bir âlemin nasıl olabileceği izlenimini uyandırıyor. Bunu
yaparken de somut varlıklardan yararlanıyor.
Genel Değerlendirme
Şiir başka bir zamana
geçme isteği üzerine kurulmuştur. Şair, şiir yazmanın verdiği coşkunlukla böyle
bir ruh haline girmiştir. Şairin başka bir zamana geçme isteğinin arkasında
yaşadığı zamanı beğenmeme duygusu da olabilir. Şairin yaşadığı zamandan pek
memnun olmadığı hemen hemen her eserinde görülebilir.
Tanpınar, zamanı bir bütün olarak algılamakta ve bu dünyanın karamsarlığını unutmak adına geniş bir anda var olan huzuru istemektedir. Huzurun zaman boyutuyla farklı yaşanabileceğini ifade eden şair, kendisini iki dünyaya da ait olmayan biri olarak görmektedir.