Mütesadif Şiiri İncelemesi
Tecessüs:
1
Şu
güzer-gâha kıl nazar;
Tecessüs:
2
Acaba
kim şu sîmîn-ber,
Abdülhak Hamit Tarhan
Günümüz Türkçesiyle
Tesadüf
eden
Anlama
merakı: 1
Şu
yol boyunca bir bak;
Anlama
merakı: 2
Acaba
kim şu gümüş tenli,
Şiirin
Biçim Yönünden İncelenmesi
Nazım
biçimi: serbest müstezattır.
Nazım
birimi: benttir. Şiir “Tecessüs: 1” ve “Tecessüs: 2” olmak
üzere iki bölümden oluşmuştur.
Ölçüsü:
aruz
ölçüsüdür. Ancak tek bir kalıp yerine çeşitli aruz kalıpları kullanılmıştır.
Uyak
şeması: Belli bir uyak düzeni yoktur. Farklı uyak örgülerine
yer verilmiştir.
Uyak
ve Redifler
1.
---nazar
---garib
---sahrâda
---hazîn
---dünyada
2.
---sîmîn-ber
---sâde
---hemtâ
---acep kimdir
---mağrib
---sevdada
Diğer
Ahenk Unsurları
Şiirdeki asonansların
büyük bir kısmı “a” sesinin kullanılmasıyla sağlanmıştır.
Şiirde “k, n”
seslerinin sıkça kullanılmasıyla da aliterasyon yapıldığı görülmektedir.
Şiirin ahengini
sağlayan kelime tekrarlarına da sıkça rastlamaktayız. Bu kelimelerden en çok “kim”
kelimesi tekrarlanıyor. Bu kelimenin çok tekrar edilmesi sadece ahenkle değil
içerikle de ilgilidir.
Şiirin
İçerik Yönünden İncelenmesi
Şair, “Mütesadif” adlı
şiirinde bir doğa betimlemesi yapıyor. Şair, doğadan edindiği izlenimleri iç
dünyasını da yansıtacak bir biçimde dile getiriyor. Buna göre şair, bir
ıssızlığın ve sessizliğin ortasında yapayalnız doğayı gözlemlerken deniz
kıyısında yalnız bir kadın görüyor.
Bir kadın deniz
kenarında hazin bir biçimde ağlamaktadır. Kadın çok güzel ve alımlıdır. Âşık ya
da küskündür. Birini beklemektedir. Güneş batmakta, ancak o ışıldamaktadır.
Sanki batan güneşin ardında birini beklemektedir.
Şair, şiirin birinci
bölümünde doğanın tasvirine, ikinci bölümde ise gördüğü güzel kadının tasvirine
ağırlık vermiştir. Şair, aslında hem doğanın hem de kadının tasvirini yaparken,
kendi iç dünyasının da bir nevi tasvirini yapmaktadır. İçindeki yalnızlığı,
ıssızlığı, isteklerini, kırgınlıklarını ve umutlarını yansıtmaktadır. Doğadaki
çeşitli nesneler ve durumlarla çağrışımlar yapmakta, duygularını ve umutlarını
bu yolla dışa vurmaktadır.
Şiirin
teması: doğadır.
Dil ve Anlatım
Sanat için sanat görüşünü benimseyen şair, genellikle bireysel konuları işlemiş, bazen anlaşılır, bazen de ağır bir dil kullanmıştır. Mütesadif adlı şiirinde bireysel bir konuyu işleyen şair; doğayı lirik bir dille, betimleyici bir tarzda dile getirmiştir. Şiirde Arapça ve Farsça tamlamalara yer veren şair, kendi iç dünyasını da yansıtan farklı bir doğa tasviri yapmıştır.
Genel Değerlendirme
Abdülhak Hamit, Türk şiirinin hem içerik hem de biçim açısından büyük yeniliklere açılmasını hazırlayan şair olarak kendinden sonra gelenler tarafından üstat olarak tanınmıştır.
Batı şiirinde gördüğü her yeniliği Türk şiirine getiren şair, şiirlerinde geleneksel şiir anlayışının dışına çıkarak farklı biçimler denemiştir. Mütesadif adlı şiirinde de bu yeniliklerden izler görülmektedir.