Uçun Kuşlar Şiir İncelemesi
Uçun kuşlar, uçun doğduğum yere;
O çay ağır akar, yorgun mu bilmem?
Orda geçti, benim güzel günlerim;
Uçun kuşlar, uçun burada vefâ yok;
Hey Rızâ, kederin başından aşkın,
Rıza Tevfik Bölükbaşı
Şiirin
Biçim Yönünden İncelenmesi
Nazım
biçimi: koşmadır.
Nazım
birimi: dörtlüktür.
Ölçüsü:
6+5
duraklı, 11’li hece ölçüsüdür.
Uyak
şeması: “abab / cccb / dddb / eeeb / fffb” biçimindedir.
Şiirin
Ahenk Unsurları
Uyak
ve Redifler
---yere
---günlerim
---başından aşkın
Şiirdeki
Diğer Ahenk Unsurları
Şiirde ahenk; uyak ve
rediflerin dışında, aliterasyon (ç, r, m), asonans (e, a) ve kelime
tekrarlarıyla (uçun … uçun, daima …
daima, öyle … öyle) sağlanmıştır. Ayrıca “vardır” kelimesi şiirde her dörtlüğün sonunda tekrar edilerek hem
ahenk güçlendirilmiş hem de anlam bütünlüğü sağlanmıştır.
Şiirin İçerik Yönünden İncelenmesi
Açıklama
– Yorum
Şairin dizelerinden
memleketinden uzakta olduğu ve memleket hasreti çektiği anlaşılmaktadır.
Uçun kuşlar, uçun doğduğum yere;
Kuşlar, özgürlüğün
simgesidir. Aynı zamanda da eskiden haberleşme aracı olarak kullanılırdı. Şair,
kuşlara bakarak memleketinin doğal güzelliklerini anımsıyor. Dağlarındaki
çiçekler, ormanlarındaki dereler gözlerinin önüne geliyor. Dikenler içindeki
sarı gül ise ayrılığı ifade ediyor.
O çay ağır akar, yorgun mu bilmem?
Şiirin bu dörtlüğünde
karamsarlık havası vardır. Şair, doğaya insan özellikleri vererek akarsuyun
yorgun, mehtabının solgun ve mahzun, dağların ise yaslı olabileceğini
düşünüyor. Şair, memleketinde sıkıntılı günlerin yaşandığını ifade etmeye
çalışıyor. Ancak “bilmem” diyerek memleketinden uzun süredir haber alamadığını
ifade ediyor. Aslında bu dizeler, şairin memleketinden ayrı olduğu için
yaşadığı iç sıkıntısının bir yansımasıdır.
Orda geçti, benim güzel günlerim;
Şair, önceki
dörtlüklerde anlattığı memleketinin doğasından kendi anılarına geçiyor.
Hayatındaki en güzel günlerin memleketinde geçtiğini, o günleri anmanın
kendisine daha da acı verdiğini söylüyor. Şair, içinde bir bülbül olduğunu
belirtiyor. Divan edebiyatında bülbül şairi, gül ise sevgiliyi temsil
etmektedir. Burada bülbülden söz etmesi; hem şairlik yönünü hem de ayrılığın
verdiği acıyı vurgulaması bakımından anlamlıdır.
Uçun kuşlar, uçun burada vefâ yok;
Şair, yaşadığı yerden
hoşnut değildir. Memleketindeki güzellikleri özlemektedir. Yaşadığı yerde
insanlar vefasızdır, doğal güzellikler yok edilmiştir. Feryadına karşılık
alamadığını söyleyerek de yalnızlığını dile getirmektedir. Yaşadığı yeri yangın
yerine benzetmektedir. Bu da şairin ne kadar yalnız ve sıkıntılı olduğunun
göstergesidir.
Hey Rızâ, kederin başından aşkın,
Şair, halk şiiri
geleneğine uygun olarak son dörtlükte kendi adını belirtiyor. İçindeki acı ve
memleket sevgisinin ne kadar derin olduğunu derya kelimesiyle dile getiriyor.
Memleket aşkının ve özleminin her zaman gönlünde olacağını “daima çalkanır bir gönül vardır” sözüyle
vurguluyor.
Şiirin teması: memleket özlemidir.
Şiirdeki
Edebi Sanatlar
“Uçun
kuşlar, uçun doğduğum yere;
“Dikenler içinde sarı gül vardır” dizesinde gül-diken arasında tezat sanatı vardır.
“O çay ağır akar, yorgun mu bilmem?
Yüce dağ başında siyâh tül vardır.”
dizelerinde “yorgun, hasta, solgun, mahzun”
kelimeleri arasında tenasüp
(uygunluk) sanatı vardır. Aynı dizelerde “çay,
mehtab, dağ” kelimelerine insan özellikleri verildiği için teşhis (kişileştirme) sanatı vardır.
“Yaslı gelin gibi mahzûn” sözünde teşbih (benzetme) sanatı vardır.
“siyah tül” kelimesinde istiare
sanatı vardır.
“yangın yeri” gurbet anlamında kullanılmıştır, istiare sanatı vardır.
“soğuk kül” kelimesinde
istiare sanatı vardır.
“Hey Rıza” ifadesinde nida
(seslenme) sanatı var.
“Sende
-deryâ gibi- daima taşkın,
Dâimâ çalkanır bir gönül vardır.” dizelerinde
teşbih (benzetme) sanatı var.
Dil
ve Anlatım
Halk şiiri geleneğine bağlı kalınarak yazılan şiirde açık, yalın, sade ve akıcı bir dil kullanılmıştır.
Şiirde geçen “mor sünbül, yaslı gelin, yüce dağ başı, yangın yeri” gibi halk söyleyişlerinin yanında; “gül, bülbül, diken, mehtap, destan-ı ömür, aks-i seda” gibi divan şiiri geleneğine uygun söyleyişler de vardır.
Genel Değerlendirme
Memleket özleminin ağır bastığı şiirde, doğal güzellikler akıcı bir dille tasvir edilmiş, çocukluk anıları özlemle dile getirilmiştir.