Sinağrit Baba Öykü İncelemesi
Öykü Hakkında
Edebiyatımızın önemli
yazarlarından Sait Faik Abasıyanık’ın yazmış olduğu “Sinağrit Baba” adlı öykü,
yazarın “Mahalle Kahvesi” adlı öykü kitabında yer almaktadır.
Öykünün
Özeti
Öykü “Cehennem Nişanında beş kişiydik” diye
başlıyor. Denizin derinliklerinde dolaşan Sinağrit Baba’nın tanıtımıyla devam
ediyor. “Sinağrit Baba ömründe
konuşmamış, ömrü boyunca evlenmemiş, ömrü boyunca yalnız yaşamıştır.”
Sinağrit Baba, birinin
oltasına yakalanıp bu yorucu ömrü bitirmek istemektedir. Bir vatozun, bir
canavarın dişine bir yerini kaptırmaktansa bir insana yakalanmayı ve bir
sofraya kurulmayı tercih eder.
Sinağrit Baba, beş
oltayı da koklar. Onların hiç birini beğenmez. Çünkü her birinde bir kusur
bulur. Balıkçılardan birincisi açgözlü, ikincisi korkak, üçüncüsü kıskanç,
dördüncüsü hasis (cimri), beşincisi kibirlidir.
Sinağrit Baba, mercan
balıklarının yakalanışını seyrederken aşağıya büyük ışıklar saçan bir olta
iner. Sinağrit Baba, ümitle oltaya doğru koşar. Bu tanımadığı birinin
oltasıdır. Yemi ağzına aldığında bunun tam da aradığı adam olduğunu sanır. O
anda yakalanır. Sandala düştüğü anda kendisini yakalayana sevinçle bakar.
Birdenbire ürpererek sandalın döşemelerini dövmeye başlar. Yakalandığı kişi
göründüğü gibi biri değildir. O, ömrü boyunca hiçbir imtihan geçirmemiş,
ikiyüzlü biridir. Sinağrit Baba, son nefesini pişman ve mağlup bir şekilde
verir.
Öyküdeki
Kişiler
Sinağrit Baba
Pırıl pırıl,
eleğimsağma (gökkuşağı) rengi pullarıyla, ağır ağır, muhteşem bir ilkçağ kralı
gibi zengin, cömert, asil ve zalim mantosu ile dolaşan, ömründe konuşmamış,
ömrü boyunca evlenmemiş, ömrü boyunca yalnız yaşamış bir balıktır. Kovuğundaki
zümrüt pencereden ne facialar seyretmiş, ne oltalar koparmıştır. Mercan
balıklarının nasıl kurtulacağını bilir ama kurtarmak için hiçbir şey yapmaz. Balıkçıların
çoğunu tanır ve onların kişilik özelliklerini bilir.
Balıkçı Hristo
Kusurlu bir adamdır.
Gözü açtır. İçinden pazarlıklıdır. Fukaradır ama kibirli değildir.
Balıkçı Hasan
Korkak biridir. Başka bir
özelliğinden bahsedilmiyor.
Balıkçı Yakup
İyidir, hoştur,
sevimlidir, edepsizdir, külhanidir. Ama kıskançtır.
Hasis
Öyküde sadece cimri
olduğu belirtilir, başka bir özelliğine yer verilmiyor.
Nikoli
Onda kusur mu yoktu.
Evvela sarhoştu. Sonra ahlaksızdı, kendini düşünürdü ama cesurdu, cömertti, hiç
kıskanç değildi. Fukara idi. Kibirli idi.
Sinağrit Baba’yı yakalayan
oltanın sahibi
Hiç imtihan geçirmemiş
biridir. Ömrü boyunca cesur, cömert, mağrur yaşamıştır. Ancak ikiyüzlüdür. Seneler
boyunca ne cesaretini, ne cömertliğini, ne gururunu bir tecrübeye, bir imtihana
tabi tutturmamış, her devirde talihi yaver gitmiş biridir.
Olay
Belirgin, merak
uyandıran ve gelişen bir olay yoktur. Günlük yaşantıdan bir kesit alınmış ve
anlatılmıştır. Böyle öykülere “Çehov tarzı öykü” ya da “durum-kesit” öyküsü
denir.
Mekân
Öykü, denizde “Cehennem
Nişanı” denen yerde geçer. Burası sandalla balık tutulan bir yerdir.
Zaman
Zaman tam olarak
belirtilmemiş “bir ocak akşamı” şeklinde ifade edilir.
Dil
ve Anlatım
Öykünün şiirsel bir
anlatımı vardır. Betimlemeler canlı, renkli ve özgündür.
Öyküde, “kolyoz, vatoz,
yakamoz, zoka, mercan” gibi deniz ve denizcilikle ilgili terimlere yer verilir.
Sait Faik’in
anlatımında bir şairin hassasiyeti kadar, bir ressamın görme ve tasvir etme
gücü de vardır. Yazarın özgün benzetmeleri ve akıcı üslubu öyküye ayrı bir hava
verir.
Öykünün Konusu ve Ana fikri
Yazar, Sinağrit
Baba’nın gözünden hayata ve insanlara bakış açısını anlatıyor. Sevdiği ve
sevmediği şeyleri sıralıyor. Görünüşün her zaman aldatıcı olabileceğini
özellikle vurguluyor. İkiyüzlülükten nasıl nefret ettiğini açık ve net bir
şekilde dile getiriyor.
Konu: Sinağrit Baba’nın
son günleri
Ana fikir: Bir insanın
gerçek kişiliği birtakım zorluklar yaşamadan ortaya çıkmaz.
Genel
Değerlendirme
Öyküde, yazar bize iç
dünyasını yansıtır. Öykünün asıl kahramanı yazarın kendisidir. Yazar Sinağrit Baba’ya
bakınca kendiyle ilgili pek çok özellik görür. Yanılgılarını ve yaptığı yanlış
seçimleri hatırlar. Sinağrit Baba üzerinden duygu, düşünce ve hayal
kırıklıklarını anlatır.
Sinağrit Baba, şiirsel anlatımıyla bir solukta okunabilecek, konu itibarıyla üzerinde durup düşünülecek yoruma açık bir öykü niteliği taşıyor.